clik disini

My Blog List

clik here

Saturday 30 July 2011

AKU STORY.COM..Tip meningkatkan trafik

Macam-macam ada,nak belajar cara meningkatkan trafik blog?

Maksud SEO dah berlambak lambak diceritakan di blog blog pakar seo. Anda boleh cari makna sebenar SEO itu dalam BM atau BI. Bagi nak memudahkan anda paham dlm bahasa mudah,  SEO ialah apa apa keyword yang terdapat dalam sesebuah post/artikel  yg telah berjaya muncul di bahagian utama hasil enjin carian  apabila orang menaip kata kunci tersebut.  Contoh enjin carian google akan menunjukkan hasil carian yang paling tepat dengan kata kunci yang ditaip di antara banyak banyak artikel yang ditulis oleh orang lain. SEO jugak sering dikaitkan dengan trafik ke blog, dan bagaimana kita nak meningkatkan trafik ke blog dengan menggunakan SEO.
Sebagai penulis post/artikel kita perlu menggunakan secara optimum dan bijak, serta  kena dengan kata kunci yang dicari. Jika bernasib baik, artikel kita tu mungkin akan berada di muka surat pertama, kedua dan ketiga enjin carian. Trafik pun mudah masuk ke blog jika kena dengan seo yang digunakan, di muka surat pertama tu yang selalu kita nak dan idam idamkan.
Tip 1
Ketahui kata kunci/keyword dan guna secara bijak
Menulis post dan atikel dengan keyword sebanyak mungkin, hingga tak nampak keaslian menulis dan lebih nampak kita memburu trafik dari enjin carian..itu satu tindakan yang kurang bijak. Pembaca atau orang yang mencari bahan akan masuk ke website kita tapi tak jumpa apa yang dicari, pastinya mereka tak mungkin akan datang balik. Huhu. .sedih kalau jadi camtu. Jadi jangan terlalu banyak memasuk kan keyword yang tan berkaitan. Guna keyword trend untuk periksa kata kunci yang bersesuaian.
Meningkatkan page view sesebuah blog
Tip 2
Pilih Tajuk yang sesuai
Bagi blogger yang ingin menulis dengan seo dan keyword dan mahu berada di muka pertama enjin carian, boleh le ikut tip ni,( bagi yang mahu menulis secara bersantai dan blog yang personal sila abaikan tip ni :) )  Ok untuk menulis tajuk yang sesuai bagi sesebuah post atau artikel, dan memudahkan artikel anda muncul di muka surat pertama enjin carian, tajuk post haruslah tepat dan mudah difahami, bukannya panjang berjela dan berbunga bunga. Tajuk yang tak berbunga contonhya,
Cara membela ikan gapi
10 Cara memujuk lelaki merajuk
10 Cara mengatasi isteri yang membebel
5 cara meningkatkan trafik ke blog.
Ketahui asal usul TRAFIK dengan Statcounter, Getclicky dan Google Analytics
Mungkin ramai membuat atau menulis artikel sama dengan kita jika sesuatu keyword tu “panas”,  ia memang akan menjadi pilihan blogger pada ketika tu. Jadi kita mungkin boleh buat tajuk lain dari orang lain buat dan cara pendekatan yang berbeza sikit dengan orang lain. Jadi itu memberi peluang kita untuk sama sama bersaing dengan dgn blogger lain di muka surat enjin carian nanti. Tak semestinya kita letak tajuk sama dengan orang lain.
Selalu update post atau artikel di blog
Ramai pakar seo kata, selalu update blog baik untuk alexa rank dan page rank google. Ramai yang mahu blog masing masing berada di alexa rank yang baik dan mempunyai page rank google yang tinggi.  Bagi saya pulak selalu update blog tu mungkin ada benarnya, mungkin tidak.  Selalu update blog dengan artikel yang bagaimana? Kalau artikel yang tak kena dengan seo atau tak kena dengan keyword kalau selalu update pun tak mungkin membawa kesan kepada trafik atau rank. Kecuali post itu benar2 menarik dan membuatkan pembaca duduk lama  membaca dan komen artkel tu, memang bagus.  Umm..kalau nak tulis kerap dengan isi yang menarik dan hebat , diupdate hari hari..pecah kepala jugak le nak buat kan..
Tip tip merendahkan ALEXA rank blog
Ok ni lah beberapa tip tip SEO dari bukan pakar SEO hehe..hanya nak berkongsi. Jika anda ada tip lain , boleh kongsi jugak dgn saya. Selamat berblog.

Popular Posts

clik here