Gambar di atas merupakan keadaan lebhraya di negara jiran kita, Thailand. Apa pendapat anda? Di bawah ini nanti, anda akan lihat tambahan sejumlah besar gambar-gambar kemalangan ngeri Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), Simpang Ampat, Alor Gajah…….Kesempatan ini juga kami mahu bertanya sampai bila lagi pihak konsesi mahu tunggu, kejadian demi kejadian sudah berlaku, tetapi tiada perubahan dan penambaikan terhadap keadaan lebuhraya di Malaysia?
Untung besar saban tahun, setiap 3 tahun sekali ada sahaja kenaikan caj tol yang dikenakan terhadap pengguna lebuhraya. Tetapi kedaaan lebuhraya masih pimai-pimai tang tu juga. Setiap kali proses menaiktaraf, divider langsung tidak dititikberatkan, ada yang terlalu rendah sedangkan banyak kenderaan 2 tingkat berada di lebuhraya ketika ini.
Kami tidak mengharapkan penghadang jalan ibarat tembok besar China, cukuplah kiranya diharap pemegang konsesi memasang penghadang jalan jenis tali seperti gambar bawah ini terutamanya di laluan berbahaya seperti digunapakai di negara-negara luar. Sudah diuji dan terbukti ia mempu menyerap tekanan jika berlakunya kemalangan.
Mana lebih penting? Soal kos atau keselamatan dan nyawa pengguna jalanraya? Takkan nak untung besar sampai buncit-buncit taukey-taukey besar konsesi lebuhraya yang ada ketika ini sehingga mengabaikan kepentingan pengguna?
P/S : Realitinya pemandu-pemandu bas di Malaysia rata-rata seringkali mengejar seberapa banyak perjalanan kerana jikalau mereka mengharapkan gaji bulanan mereka semata, memang tidak cukup. Akhirnya kualiti perjalanan diketepikan tetapi kuantiti yang dikejarkan sehingga penumpang “dipaksa” mempertaruhkan nyawa mereka tanpa sedara. Jikalau pengusaha-pengusaha bas mahu mementingkan keuntungan berlipat kali ganda dengan cara termudah, akhirnya terpaksa membayar harga yang mahal bagi kemalangan ngeri seperti ini …….
No comments:
Post a Comment