clik disini

My Blog List

clik here

Friday 22 July 2011

UNGGUN BERSIH… UNGGUN ILLUMINATI!!


selembar puisi bacaan a.samad said di malam pelancaran BERSHIT 2.0 berjudul UNGGUN BERSIH dijadikan sebagai pembakar semangat (la kononnn) oleh beruk2 BERSHIT tanpa faham makna sebenar di sebalik bingkisan sasauan negara tersebut. pak janggut serabai itu bersuara dalam nada ego selepas disoalsiasat polis berkaitan demo BERSHIT dengan berkata “kini puisi sudah jadi ‘senjata’…” huaahahahaaa… senjata wak luu!!
Unggun Bersih

Semakin lara kita didera bara —
kita laungkan juga pesan merdeka:
Demokrasi sebenderang mentari
sehasrat hajat semurni harga diri. Lama resah kita — demokrasi luka;
lama duka kita — demokrasi lara.
Demokrasi yang angkuh, kita cemuhi;
suara bebas yang utuh, kita idami!
Dua abad lalu Sam Adams berseru:
(di Boston dijirus teh ke laut biru):
Tak diperlu gempita sorak yang gebu,
diperlu hanya unggun api yang syahdu.
Kini menyalalah unggun sakti itu;
kini merebaklah nyala unggun itu.

— A. Samad Said
secara kasar puisi di atas menceritakan tentang kecacatan demokrasi di negara kita… kongkongan bersuara yang buatkan amarah mereka tercabar untuk bangkit mencari kebebasan. cuma nampak indah bila dirangkai dalam arkaik kata2 puisi, walau hakikatnya hanya sebuah spekulasi taboo yang sering dilolong oleh anjing2 PR yang tersepit!
tapi siapakah sam adams (samuel adams) yang dirujuk oleh a. samad said dalam puisi di atas?? apakah maksud ‘unggun api yang syahdu’??
sam adams adalah salah seorang penggerak freemason & illuminati di era kemerdekaan amerika. gua malas nak cerita panjang… kepada beruk2 BERSHIT yang bengap; lu cari sendiri la makna dan agenda freemason & illuminati atas muka bumi ni!
1764 - Samuel Adams, born in Boston. A major propagandist, opposing British officials and policies, as well as British taxation in the colonies. In 1773 he participated in the planning of the Boston Tea Party. Adams also signed the Declaration of Independence in 1776. Served as delegate to the Continental Congress until 1781, and became governor of Massachusetts from 1794-97. Confirmed Mason and Illuminatist. (rujukan)
Masonry is a quite, semi-secret organization that has had more of an impact on our country than people realize. The Boston Tea Partywas planned at a Masonic lodge. When the British responded, Masons who patriotically banded together to fight them included Paul Revere, George Washington, Thomas Jefferson, Ben Franklin, Benedict Arnold, Samuel Adams, John Hancock, and Joseph Warren. (rujukan)
menjirus teh ke laut secara tersurat adalah satu protes kepada pengenaan cukai kepada perniagaan teh pada masa itu, tapi makna yang tersirat adalah satu simbolik new world order freemason & illuminati yang terdiri dari satu fahaman minoriti (teh) untuk mengusai dunia (lautan).

“unggun api yang syahdu…” satu gerakan senyap/rahsia yang membakar sedikit demi sedikit tanpa kita sedar. unggun api/bonefire adalah satu ritual freemason menyambut masonic holiday pada setiap 24 jun (klik!)
secara personal gua tak terlalu paranoid dengan hal2 berkaitan dengan illuminati & freemason… tetapi bila samad said jadikan penggerak fahaman sesat ini sebagai perlambangan dalam puisinya, kita boleh sama2 fikirkan tanpa bias & prejudis apa matlamat sebenar perhimpunan BERSHIT yang mereka perjuangkan!
di ambil dr blog satu peluru

Popular Posts

clik here