clik disini

My Blog List

clik here

Tuesday 19 July 2011

Top 5 haiwan Paling beracun di dunia

Beberapa haiwan mungkin kelihatan menarik untuk dilihat. Tetapi kita tidak mengetahui sebenarnya haiwan yang menarik itu sungguh beracun hingga booleh melumpuhkan sistem badan kita dalam beberapa minit sahaja.

Jaga jarak anda apabila terjumpa haiwan beracun seperti di bawah. Jom tengok 5 jenis haiwan tersebut.


1. Box Jellyfish.
Racun Box Jellyfish sangat kuat. Racun itu mampu melumpuhkan sistem jantung, sistem saraf dan sistem kulit. Ia telah membunuh 5,567 sejak 1954. Rawatan awal bagi mereka yang terkena racun ini ialah menumpahkan cuka pada tempat yang disengat. Box Jellyfisy banyak terdapt di perairan Australia dan Asia.




2. King Cobra.
King Cobra atau Ular Tedung Selar adalah ular berbisa terpanjang yang boleh didapati di Asia Tenggara dan India. Bisa ular ini mampu membunuh gajah dalam masa 3 minit.





3. Marbled Cone Snail
Bisa siput ini boleh menyebabkan rasa sakit, bengkak, lumpuh dan kegagalan sistem pernafasan. Tiada vaksin untuk meneutralkan bisa siput ini. So, jangan cuba-cuba untuk mengutip siput ini walaupun ia kelihatan cantik.




4. Death Stalker Scorpion
Kalajengking yang paling berbahaya antara spesis kalajengking. Habitat kalajengking ini adalah di semak belukar Afrika Utara dan Timur Tengah.




5.Poison Dart Frog
Katak berbisa ini boleh di dapati di Amerika Tengah dan Selatan. Katak ini memiliki warna kulit yang cerah. Kulit katak ini sebenarnya beracun. Penduduk asli menggunakan bisa dari kulit katak ini dan disapukan ke anak panah.

Popular Posts

clik here